12 Ocak 2011 Çarşamba

İzleme, Gözleme ...

Sosyal medya ölçümle araçları hakkında bir şeyler yazacağım günlerde Klout'un 8.5 milyon dollar yatırım almış olması bu sektörün daha hareketleneceğini gösteriyor yavaş yavaş. Türkiye'de bile 10 yakın şirketin bu konuda yatırımları ve uygulama araçları bulunmakta. Bu şirketlerden sene içinde daha çok söz edeceğiz muhtemelen. Bu ölçümleme araçlarında beklentilerimi yazayım kısa kısa.

Bir çok aracın sunduğu en önemli şey "tweetleri olumlu olumsuz otomatik ayrıştırabiliyoruz" iddiası (yabancı kökenli bir çok şirketin en önemli iddialarından biri bu, bizimkilerde de var elbette bu iddia). Bu iddia dilimiz nedeniyle beni çok ilgilendirmiyor açıkçası. Bizim dilimizin bu tarz ayrıştırma konusunda epey zorlayıcı olması nedeniyle bu iddialarını gerçekleştirmeleri çok önemli değil açıkçası. Zaten bizim sosyal medyamızın öyle elle işlenemeyecek kadar çok bir içerik üretme alışkanlığı yok. Üstüne üstlük asıl konuşulan içerik üretilen Facebook ortamına ulaşma şansları da kısıtlı. Bu yüzden bu konuları dışarıda bırakacağım. Temel olarak benim beklentilerimi yazacağım bu tarz uygulamalardan.

* Google Alerts'ten hızlı olmaları: Eğer alacağımız bu uygulama paketi Google Alerts'ten hızlı değilse açıkçası para etmez. Google Alerts'in doğru anahtar kelime seçimleri  ile ayarlanmış bir uyarıcı sizi çok rahat idare eder. Hele bir de büyük bir işletme değilseniz vereceğiz para ile kazanacağınız arasında ciddi fark oluşturur.

* Kullanıcı dostu arayüz.: Eğer kullanıcı dostu bir arayüze sahip değilse yazılan mentionları print screen ile kayıt edip, tek tek excel gibi bir uygulamaya işlemek bir çok kişiye daha kolay gelecek. Bu araçları kullanan kişiler iletişimci veya pazarlama tarafında etkin olan kişiler olduğundan dolayı bu kişilerden fazla teknik kullanım beklenmesi çok mantıklı değil bana göre.

* Fiyat : Doğru bir iş analizi yaptıktan sonra kullanacağınız insan gücünü de doğru hesaplayıp bir de üstüne uygulamanın size neler katacağını hesapladıktan sonra makul bir fiyat belirleyin. Ne yazık ki bu uygulamaların hiçbiri sıfır iş gücü gibi bir sistem üzerine kurulu değil. Uygulamanın fiyatı bir kişinin aylık maaşını aşıyorsa boş verin uğraşmayın bu uygulama ile. Ne kadar üst düzey olsa bile. Büyük şirketler için bu söylem elbette değişir. Ortalama için konuşup "Herkesin bu araçları kullanması gerekli mi?" konusunu düşünüyorum.

Yukarıda saydığım konular bir çoğunun vaat ettiği özellikler. Bunlar yanında verileri bölgesel ayrıştırma, hesap yönetimi, verileri anlamlandırma, Social CRM gibi konularda önemli elbette. Yukarıda yazdıklarım benim bir satın alma yapacağım zaman ilk dikkatimi çeken özellikler olur. Halen sosyal medya içerik üretim kapasitesi çok büyük olmadığından bazı konularda çok aceleci davranmamak gerekir. Özellikle veri anlamlandırma konusunda ülkemizin veri üretim kapasitesi şu an oluşan verileri elle ayrıştıramayacak kadar yoğun olmadığından, bu konu ancak ciddi şekilde içerik üretimi yapan kullanıcılara kavuştuğumuz zaman ciddiyetini hissettirecek.

Not: Bir çok yerli uygulama fiyat vermemiş web sitelerinde. Sosyal medya izleme hizmeti veren yerli uygulamaların listelediği bir Friendfeed feedi vardı fakat arama yine patladığı için paylaşamadım bulunca eklerim artık.

Not: Klout izleme, gözleme aracı değil derseniz bozulurum bak :)

Saygılar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Facebook Sayfası