20 Nisan 2011 Çarşamba

Viral oldum, düştüm feedlere

Bu konuda yazmak için konunun biraz soğumasını bekledim. Milletin "ürünün popülerliğinden yararlanıp bir şeyler kazanmaya çalışıyor" tipinde yorumlarında uzakta kalmayı tercih ettim. Çünkü bu tip işlerde bloggerlar veya bu konu hakkında ve kendini her nasıl tanımlıyorsa onlar hemen iki safa ayrılıyor. İşi çok sevenler ve işten nefret edenler. Bu işlerin genelde ortası olmaz. Sevilirsin veya nefret edilirsin bu yüzden de çok ağır eleştiriye maruz kalırsın.




Bahsettiğim olay Miles & Smiles kartın viral olsun diye çekilen videosu.(Var ya, şunun aslında amatör video olmasını o kadar çok istiyorum ki hepimizin ağzı kapansın, öylece apışıp kalalım). Viral reklam biraz erken bir tanım olarak geliyor bana. Ben de bu yüzden "Viral olması planlanan reklam videosu" olarak daha spesifik bir tanım kullanıyorum. Neyse şimdi bu konu hakkında biraz sayılara bakalım.

Yukarıda bu tarz işlerin ya sevildiğini ya da nefret edildiğini söyledim ya. İşte Viral Video Chart sitesinde en popüler olan global viral reklamların likes/dislikes oranlarına bakalım.

1- evian baby inside - US version : 56 likes - 2 dislikes

2- Unbelievable David Beckham : 9,568 likes, 1,029 dislikes

3 - Volkswagen Commercial: The Force : 142,113 likes, 2,285 dislikes

4 - Skittles Touch: Cat :  14,672 likes, 651 dislikes

5 - Danny MacAskill - "Way Back Home" :  70,231 likes, 341 dislikes

Bir de bizim videomuzun sayıları ise şöyle 1,150 likes, 568 dislikes. Açıkçası bana garip geldi hele ki David Beckham'lı yavan işin sayıları ile karşılaştırınca. Galiba bir şeyler olmamıştı. (Şimdi çıkıp birisi bana 1 milyon kişi seyretti falan filan demesin. Ben ortada olan oranlara göre konuşuyorum. "Neden bu oranlar böyle?" sorusunu cevaplamaya çalışıyorum ki benim işim olmadığı halde(neden sinir yaptım bilmiyorum :-)) Üç temel noktada eleştirim olacak videoya Buyrun;

* Bu "viral olması gereken video" kimin için çekildi? Bu sorunu cevabını "yeni ortaya çıkartacağımız karta yeni müşteriler için" diye cevap vereceklerdir muhtemel. İşte sorun burada yukarıda çok izlenen videolardan hangisi yeni müşteri kazanmak için çekildiğini gösterebilir misiniz? Yavan Pepsi videosu bile bu videodan iyi oran yakalamışsa belli ki "yeni kullanıcılar" pek sıcak bakmadı bu videoya demektir. "Pepsi neden bu kadar beğeni aldı da biz neden almadık?" sorusunu sorup burada çıkartılacak en belirgin sonuç ortada "Pepsi yaptığı videoda hedef kitleyi açıkça belli etmiş(Beckham, futbolseverler ve zaten Pepsi fanı olanlar)  ve videoyu o kitleye göre optimize ederek izleyicilerin beğenisine sunmuş" Peki bu videoda olan hedef kim "Yeni evlenecekler, parası olup uçakla gezmeyi sevenler, romantikler, başka Esra Erol fanları, başka Dest-i İzdivaç takipçiler başka başka kim kaldı" Bu saydıklarımın kesişim kümesi zaten 1000 kişi kadardır. Onlar beğenmiş videoyu zaten.

* Duygu, oyunculuk, inandırıcılık vesaire vesaire ... :  Videoyu eleştirenlere bakarsanız eleştiri ayaklarından birisi de "abi çok duygusuz olmuş" eleştirisidir. Amatörden beklenti gerçekleri görmekse eğer bir çok kişinin yaptığı bu eleştiriye hak vermemek elde değil. Videonun teknik yönü amatör olmak için fazla profesyonel kaçmış gibi. Beklenti amatör yönünde olunca teknik ve oyunculuk meseleleri konusunda eleştiri yapılması normaldir. Amatör reklam videosu = viral olması durumunu bu videoları çeken arkadaşlardır.

* İnadına amatör, inadına viral : Viral olması istenen videolar illa ki amatör mü olacak? Viral olması istenen videoda amaç, insanların videoyu paylaşmasını sağlamak değil midir? Bu paylaşım sırasında fazla göze batmadan marka reklamını yapmak değil midir? Bu videoyu sıradan insanların paylaşmasını sağlamaya çalışmaktan çok Okan Bayülgen'nin Twitter hesabından ya da Gülben Ergen'nin Twitter hesabından yayılmasını izliyor olmamız bana mantıklı gelmiyor. Açıkçası bir de "aha bu kartı kullandım gezdim" diye kartın ortaya çıktığı an  zaten işi kopartan bir durum olması apayrı bir durum. Yukarıda viral olarak tanımlanan videolardan sadece bir tanesi amatör çekim ki o da vasat olduğu halde hedef kitle tarafından iteklendiği için orada. Artık amatör kafasının azalarak bitmesi gerekmiyor mu?

Çok başarılı bir tv reklam olurdu bana göre. Hele ki 118 furyasında süper bir reklam olurdu. Bu kartı satacakları kişilerin interneti iyi kullanan kişiler olduğunu düşünüyorlarsa saygılarımı sunarım. Bir de internet bedava değil mi? Viral = Amatör  kafası artık yeter başka bir şey deneyiniz lütfen.

Fikre ve emeğe sonsuz saygım var ama belli alışkanlıklara takılıp kalınca böylesine bir çok markanın tv reklamları için bile uğraşmadığı kadar emeğin gözümüze takıldığı bir iş, vasat kalıyor ne yazık ki. Dediğim gibi keşke tv reklamı olarak konumlansaydı . Neyse haddimi aşmamaya çalıştım. Reklamcı olmadığı burada en az 10 kere söylemişimdir. Bu videonun reklamcılık yanıyla ilgili konuşmamaya çalıştım özellikle. Dikkat çekmeye çalıştığım nokta hedef kitle konusuydu. Etkilemek istenen değil de paylaşım yapan kişilerin hedeflenmesi bana doğru gelmedi açıkçası. Neyse bu kadar yeter uzadı zaten.

Saygılar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Facebook Sayfası